Juuri nyt!

28.1.2016 12.00

Automaatiosta kuljettajalle ajamisen apuväline

Automaattiajaminen ja kuljettajaa tukeva automaatio kehittyvät vauhdikkaasti. Erityisasiantuntija Eetu Pilli-Sihvolan mielestä jo lähitulevaisuudessa automaattiset tukijärjestelmät tulevat kuljettajan avuksi muissakin kuin kalleimman hintaluokan autoissa. Laajamittainen automaattiajaminen sen sijaan on vielä ainakin muutaman kymmenen vuoden päässä.

Ohjelmistojärjestelmiin, liikenteen telematiikkaan ja älyliikenteeseen perehtynyt 33-vuotias Pilli-Sihvola työskentelee liikenteen automaation ja uusien palveluiden erityisasiantuntijana Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa. Hän palasi tehtävään viime lokakuussa tehtyään sitä ennen kymmenen kuukauden pestin liikenne- ja viestintäministeriössä, jossa hän laati liikenteen älykkään automaation edistämissuunnitelmaa. Ennen Trafia Eetu Pilli-Sihvola toimi älyliikenteen tutkijana ja projektipäällikkönä VTT:ssä reilut nelisen vuotta.
Eetu Pilli-Sihvola – Trafi
Kuva. Trafin Eetu Pilli-Sihvolan mukaan laajamittainen automaattiajaminen on vielä muutaman vuosikymmenen päässä.

”Pyrimme herkällä korvalla kuuntelemaan yritysten tarpeita ja reagoimaan niihin mahdollisuuksien mukaan. Tieliikenteen puolella automaattiajaminen on teettänyt paljon töitä. Sen ympärillä on tapahtunut paljon julkisuudessa ja vielä enemmän kulissien takana. Isoja muutoksia on näköpiirissä”, Pilli-Sihvola sanoo.

Uusia ratkaistavia tai omaksuttavia asioita tulee erityisasiantuntijan työssä eteen joka päivä. Työssä tarvitaan uteliaisuutta ja viitseliäisyyttä ottaa niistä selvää ja muodostaa käsitys jatkotoimenpiteitä varten. Pilli-Sihvola on selvästi varsin innostunut tehtävistään, vaikka sanookin, että parasta ovat hyvät työkaverit. ”Hyvässä porukassa on kiva tehdä hankaliakin hommia, kun apu on aina lähellä ja asioihin saa helposti
monta erilaista näkökulmaa. Tämä on kullanarvoinen etu.”

Joukkoliikenne ja liikkumispalvelut yleistyvät

Pilli-Sihvola uskoo, että uudet polttoaineteknologiat yleistyvät nopeasti kevyissä ajoneuvoissa ja kaupunkiliikenteessä. Perinteisen polttomoottorin kehitys alkaa olla jo niin äärimmilleen vietyä, että vaihtoehtoisten polttoaineteknologioiden kehityspotentiaali on huomattavasti suurempi ja siksi järkevämpi investointikohde kehitystyön kannalta.

”Näen sähköautoissa erityistä potentiaalia: jo nykytekniikalla akkukesto alkaa olla riittävä useimpiin käyttötapauksiin, ja kehitystä tapahtuu koko ajan. Tesla on osoittanut, että tehojakin sähköautosta löytyy niitä haluaville. Raskaassa liikenteessä polttomoottoreilla on kuitenkin jatkossakin keskeinen rooli”, hän lisää.

Asiantuntija uskoo, että tulevaisuudessa suomalaiset todennäköisesti ajavat yhä vähemmän itse. Joukkoliikenne ja erilaiset liikkumispalvelut sen sijaan vahvistavat asemiaan. Erityisesti isoissa kaupungeissa yhä harvempi nuori ajaa ajokortin.

”Yhtenä syynä tähän on varmasti hyvät tai ainakin riittävät joukkoliikennepalvelut sekä nuorten uudenlainen suhtautuminen liikkumiseen ja ajoneuvon omistamiseen. Harvaan asuttuna maana Suomessa on yksityisautoilla kuitenkin jatkossakin jonkinlainen rooli ihmisten liikkumisessa erityisesti isojen kaupunkialueiden ulkopuolella.”

Espoossa asuva Pilli-Sihvola kulkee itse päivittäiset työmatkat bussilla ja junalla. Myös arkiliikunta maistuu, joten työpäivän aikana kertyy askeleita portaissa ja muutenkin. Vapaa-ajalla hän pistää juoksuksi.

”Juoksemisesta olen innostunut kovasti parin viime vuoden aikana, ja syksyllä osallistuin ensimmäiseen juoksutapahtumaani Espoon rantamaratonin puolimaratonilla. Kesällä juoksuharrastusta täydentää golf, joka on ollut lajina jo ihan lapsuudesta lähtien.”

Liikkumisen lisäksi Pilli-Sihvola on innokas penkkiurheilija, joka liimautuu ruudun ääreen isojen urheilutapahtumien aikaan. Matkailukin kiinnostaa ja ehdoton suosikkikohde on New York.

Teksti ja kuva: Sirpa Mustonen


Palaa otsikoihin